شاهراه ۶۱

علایق من (موسیقی ، ادبیات ،فلسفه ،سینما و ...)

شاهراه ۶۱

علایق من (موسیقی ، ادبیات ،فلسفه ،سینما و ...)

آلبومهای موسیقی محبوب:Let It Bleed /بگذار جان بکند

*اگرچه Rolling Stones ضبط آهنگ "یو کنت آویز گت وات یو وانت " را در مارچ 1968 انجام داد یعنی پیش از انتشار آلبوم Beggars Banquet ،ولی ضبط آلبوم  Let It Bleed  (بگذار جان بکند یا بگذار خونش بریزد )در اوایل فوریه 1969 آغاز و تا نوامبر 1969 طول کشید.بیشتر این آلبوم بدون حضور برایان جونز ضبط شده است -که چند ماه پیش از انتشار این آلبوم  در 27 سالگی درگذشت- وی تنها در اجرای دو تراک حضور دارد ، نوازندگی اتو هارپ در  You Got The Silver و پرکاشن در آهنگMidnight Rambler.میک تایلور هم  که جایگزین جونز شد در اجرای دو آهنگ حضور دارد یعنی "Country Honk" و "Live With Me".میک جگر،کیت ریچارد،چارلی واتس (درامر)و بیل ویمن (باس) همچنان اعضای ثابتند.  

 

Rolling Stones,1969

*ضبط این آلبوم در زمانی انجام شد که گروه با برایان جونز به بن بست رسیده بود ،این آلبوم  فضای تیره و تار سالهای پایانی دهه 1960 را در خود دارد،خزان تابستانهای عشق ،بیم و امید سادو مازوخیستی  ،نارکو کالچر ،جنگ ویتنام ،فاجعه آخرزمان و مرگ روح یوتوپیایی دهه 1960....المانهای لحنی متضاد  طعنه آمیز  گونه ،هتاک ،دراگی و شل  و ول  و در عیم حال پرسروصدا و خشن  در ترکیببندی آنارشیستی  فضای آلبوم  کمک شایانی کرده اند ، آلبوم البته نسبت به شاهکار سال 1968  رلینگ استونز یعنی Beggars Banquet   دارای اتمسفر آمریکایی بیشتری است.   

        جگر در کنسرت آلتامونت(تور لت ایت بلید)/عکس از ایتن راسل

                       


لت ایت بلید   به خاطر کیفیتهای والای هنری اش  به همراه  سه آلبوم دیگر استونز یعنی   Beggars Banquet/1968 ,Sticky Fingers/1971    و  Exile On Main St./1972  از مطرح ترین آلبومهای موسیقی  راک به شمار می آید  ،   این آلبوم در دسامبر 1969 ،  در انگلستان رتبه 1 را  از Abby Road (از گروه بیتلز) گرفت و در جدول بیلبورد(در آمریکا) به مقام سوم رسید.ضمن اینکه منتقدین استقبال بسیار خوبی از این آلبوم کردند.در 1998 طی یک رای گیری که  کیو مگزین از خوانندگانش به عمل آورد ،"بگذار خونش بریزد" رتبه 69 را در میان 100 آلبوم انگلیسی بدست آورد در حالی که در رای گیری سال 2000 همان مجله رتبه  28  را کسب کرد.در سال 2001 شبکه VH1 ، لت ایت بلید را 24 مین آلبوم موسیقی راک معرفی کرد و بالاخره در رده بندی مجله رلینگ استون در فهرست 500 آلبوم برتر تمام دوران ها ،رتبه 32 به این آلبوم رسید، استیو ون زنت ، گیتاریست بروس اسپرینگستین ،ضمن این که خاطر نشان می کند این آلبوم سرآغاز دوران دوم کاری استونز است، آن را بهترین آلبوم تاریخ موسیقی  می داند.به نظر من بعد از آلبوم حیرت انگیز Beggars Banquet ، لت ایت بلید بهترین آلبوم گروه  و در زمره 20 آلبوم مطرح موسیقی راک است.  

 

*بلوز راک موجود در Beggars Banquet(آلبوم قبلی گروه ) اینجا هم ادامه یافته با این تفاوت که در اینجا با  اثری اندکی اندکی   هارد راک تر روبروییم و البته با قلمروی سک سی شیطان صفتانه بیشتری  و رگه های غلیظ موسیقی کانتری و فولک.گوش دادن به Let It Bleed از ضروریات است، 3  تا از بهترین ترانه های موسیقی راک در این آلبوم قرار دارند:
 "Gimme Shelter" یا سرپناهم بده با نوای گیتار سو سو زنش و شعری  آپوکالیپتیک،"Midnight Rambler" یا ولگرد نیمه شب   که الگو و تابلو پارتی دراگ است که هارمونیکا آن را به پیش می برد   و  ترانه گیج گننده و بسیار خوب"You Can't Always Get What You  Want" یا همیشه نمیتونی اون چیزیو که میخوای بدست بیاری  که به نوعی به عنوان Hey Jude  استونز مطرح است با ساختاری حماسی و با شکوه و ووکال گروه کر باخ  لندن .
البته نباید از اولین آهنگ کیت ریچارد در مقام خواننده اصلی یعنی ترانه سرمست کننده (You Got The Silver)که  میکل آنجلو آنتونیونی در فیلم  زابریسکی پوینت (1970) از آن استفاده کرد و  بازخوانی فوق العاده "Love In Vain" یا عشق بیهوده  رابرت جانسون که در مقام قیاس بیشتر به ریشه های آکوستیک بلوز کلاسیک  نزدیکتر است غافل شد ،لاو این وین  غمی نوستالژیک ،شل و ول  ، خونسرد و راحت   دارد ،و ماندولنیش را هم جناب ری کودر می نوازد.  

 

                       

*طرح جلد این آلبوم تصویری است از یک مجسمه سوررئال  که توسط رابرت براون جان طراحی شده است.این تصویر شامل صفحه  ضبط شده آلبوم Let It Bleed است که بر روی یک گرامافون عتیقه قرار دارد که  تکیه گاه آن یک سوزن گرامافون عوض کننده صفحه است،ضمن اینکه توده ای از اشیاء مختلف هم به چشم می خورند :یک لاستیک کوچک،یک پیتزا،یک صفحه ساعت ،یک کیک  که یادآور سبک اندود کاری آرت دکوست ،و بالاخره خوداعضای گروه که به صورت مجسمه های کوچکی روی کیک قرار داردند.کیک توسط یک نویسنده   گمنام کتابهای آشپزی به نام  دلیا اسمیت طبخ شد.در ضمن  در  طرح داخلی آلبوم یک پیغام جالب درج شده است:"این آلبوم باید با صدای بلند پخش شود".برادران مایزلیس در 1969 مستندی کلاسیک  به نام           "سرپناهم بده "/Gimme Shelter ساختند که کنسرت جنجالی رولینگ استونز در آلتامونت  را همراه با حواشی مرگبارش  به تصویر می کشد ،چندتایی از ترانه های این آلبوم در این کنسرت اجرا شدند.همچنین مارتین اسکورسیزی  در فیلم The Departed(از دست رفته)از ترانه "Gimme Shelter " در آغاز فیلم  استفاده کرد.  

                                                                                                                                    

                  پرتره میک جگر ،اثر اندی وارهل(1974) 

* پایان  مطلب: 

بخشهایی از مصاحبه بلند    جن اس ونر از مجله رلینگ استون (دسامبر 1995 ) با جناب میک جگر  که به این آلبوم می پردازد :

....

-Let It Bleed چطور ؟همون موقع ضبط شده بود؟ 

-جگر:آره.اون هم همون زمان ضبط شد 

-منظورتون چیه؟این دوتا رکورد قبلتر ضبط شده بودند. 

-جگر:بعضی از اونها قبلتر ضبط شده بودند و بعدن دوباره آورده شدن.. . . 

-میدنایت رمبلر،لاو این وین،یو کانت آلویز...،.این سه تا ترانه به نظر می رسه که از سیاه ترین آهنگهایی باشند که ضبط کردید.این آوازها خیلی مضطرب هستند و چشم اندازشون تیره و تاره.چرا از این دید دنیا رو دیدید؟ایده ها و موضوعاتی مثل تجاوز،جنگ ،جنایت و اعتیاد...  ؟ 

-جگر:خوب ناهنجاری .دوران بسیار خشنی بود.جنگ ویتنام.خشونت رو صفحات تلویزیون ،غارتگری و سوختن.ویتنام اون جنگی نبود که ما به حس جنگ سنتی نسبت به اون داشته باشیم..چیزی درمورد ویتنام هست که اون رو از جنگ دوم جهانی متفاوت می کنه،حتی از جنگ کره و خلیج.واقعن جنگ کثیفی بود و مردم اونو نمی خواستن ،اعتراض می کردن و نمی خواستن بجنگن...چیزای استفاده می شد که قبلن هم بکار می رفتن ولی هیچکسی در مورد اونها چیزی نمی دونست،مثل ناپالم. 

-شما می گید که جنگ ویتنام تاثیر خیلی شدیدی روی این آلبوم داشت؟ 

-جگر:این طور فکر می کنم.حتی وقتی هم که زمان محدودی رو د رآمریکا به سر می بردم تحت تاثیر قرار می گرفتم.همه اون تصاویری که از تلویزیون پخش می شد و علاوه بر اون اتفاقاتی که توی دانشگاهها می افتاد...شورشها 

-کی میدنایت رمبلر رو نوشت؟ 

-جگر:این آهنگی بود که من و کیت واقعن با هم نوشتیم.برای تعطیلات تو ایتالیا بودیم.در شهر زیبای پوسیتانو یه چند شبی موندیم.خوب شاید بگید چرا اینقدر این آهنگ تیره و تار و سیاه  اونم تو همچین جای قشنگی ساخته شده؟یه جای آفتابی.واقعن نمی دونم.ما هرچیو که اونجا بود نوشتیم با اون تغییرات و عوض شدنای گام..هرچی.همونطوری که من تو این کافه های کوچیک سازدهنی می زدم،کیت هم با گیتارش اونجا بود. 

-"Gimmie Shelter" چطور؟ 

-جگر:این یه جور آهنگ آخر زمانی و آخر دنیاییه.واقعن آپوکالیپسه.همه آلبوم مثل اینه. 

-ایده اینکه آهنگ لاو این وین رابرت جانسون رو دوباره اجرا کنین از کی بود؟ 

-جگر:نمی دونم.ما تنظیم رابرت جانسون رو  کاملن تغییر دادیم.آکوردها ی اضافه روش گذاشتیم که تو نسخه جانسون نبود.بیشتر کانتریش می کرد و یه آواز عجیب و غریب دیگه شد چون که خیلی تیره و تار بود.رابرت جانسون یه ترانه سرای حیرت آوره ،آهنگهای اون بیشتر درباره عشق هستند،اما عشق های ویران کننده و محزون. 

-و "You Can't Always Get What You Want"؟ 

-جگر:اون واقعن آهنگه خوبیه ،هرچند خودم دارم اینو می گم. 

-چرا این آهنگ اینقدر محبوبه؟ 

-جگر:چونکه آواز و کر رو در امتداد هم داره.و مردم  می تونن با این حرف شناسانده بشن که:هیشکی نمی تونه به اون چیزی برسه که اونا می خوان.ملودیش خیلی خوبه.تلاقی و تاثیر ارکستر همینطور که جک نیچه به این قضیه کمک کرد.همینطور اینکه این آهنگ همه جزئیات رو در خودش داشت . 

-چیز دیگه ای هست که بگید در مورد لت ایت بلید؟ 

-جگر:فکر میکنم  آلبوم خوبی بود.اونو جزو کارای مورد علاقم می زارم... 

 

*پی نوشت جوکباکسی:
 
بدانلودید  آلبوم Let It Bleed اثر Rolling Stones  را:

gimme Shelter  

Midnight Rambler  

You Can't Always Get What You Want  

Love In Vain    

You Got The Silver 

Let It Bleed 

Country Honk 

Live With Me 

Monkey Man

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد