شاهراه ۶۱

علایق من (موسیقی ، ادبیات ،فلسفه ،سینما و ...)

شاهراه ۶۱

علایق من (موسیقی ، ادبیات ،فلسفه ،سینما و ...)

هنر نزد ایرانیان است و بس!(چه جورش)


*لطفن بدون هیچ توضیحی این گزارش را بخوانید:


دادگاهی در بریتانیا به اتهام یک ایرانی رسیدگی می‌کند که متهم است در مدت هفت سال کتاب‌های تاریخی را قرض‌گرفته و صفحه‌هایی از آنها را جدا کرده است.
روزنامه گاردین گزارش داده که یک ایرانی ثروتمند به نام فرهاد صفحه‌های بیش از 150 کتاب و اثر تاریخی و بسیار پرقیمت مربوط به قرن‌های شانزدهم میلادی به بعد را که در کتابخانه‌ملی بریتانیا در لندن نگهداری می‌شده، از کتاب‌ها جدا کرده است.به نوشته گاردین، این ایرانی خساراتی وارد آورده که به هیچ‌وجه قابل جبران نیست. صدمات واردشده با چشم غیرحرفه‌ای قابل تشخیص نیست و در لابه‌لای اوراقی قرار دارد که با دست صحافی شده‌اند و حدیث سفرهای اروپاییان به ایران، بین‌النهرین و امپراتوری مغول است. ‌
به نوشته گاردین، پژوهشگران ارشد کتابخانه حیران مانده‌اند که چرا فرهاد، تحصیل‌کرده دانشگاه هاروارد، ناشر و متفکر با یک چاقوی جراحی به جان 150 کتابی افتاده است که قرن‌ها است در مجموعه ملی محفوظ بوده‌اند.تلاش‌های بی‌بی‌سی برای تماس و جویاشدن نظر وی درباره این اتهامات بی‌نتیجه ماند.گاردین می‌نویسد: خسارت مالی که او در طی هفت سال به بار آورده است چیزی حدود 400 هزار پوند است اما دکتر کریستین جنسن، مسوول بخش مجموعه چاپی کتابخانه می‌گوید به هیچ‌عنوان نمی‌توان قیمتی روی کتاب‌ها و نقشه‌هایی که او نابود کرده، گذاشت.
گاردین از قول جنسن می‌نویسد: این اشیای تاریخی برای همیشه ناقص شده‌اند. شما نمی‌توانید کار او را جبران کنید. او بخشی از شواهد تاریخی درباره اولین سفرهای اروپایی به جایی که ما امروزه به آن خاورمیانه و چین می‌گوییم را از بین برده است. من بسیار عصبانی هستم. این فرد متمول چیزی را نابود کرده که متعلق به همه است.
در ادامه مقاله گاردین آمده فرهاد 60 ساله، 21 نوامبر در دادگاهی در لندن برای توضیح در این مورد حاضر می‌شود و ممکن است با مجازات زندان روبه‌رو شود. فرهاد دارای پاسپورت آمریکایی است. او به 14 فقره جرم از سال 1998 اعتراف کرده که شامل برداشتن نقشه‌های قدیمی و صفحه‌هایی از 10 کتاب در کتابخانه ملی بریتانیا و چهار کتاب دیگر در کتابخانه بودلین در شهر آکسفورد است.
وقتی پلیس در ماه ژوئیه گذشته خانه او را در محله نایتس بریج لندن جست‌وجو کرد، چندین نقشه، صفحه و تصویر گمشده را پیدا کرد که در لابه‌لای نسخه‌های کم‌ارزش‌تر کتاب‌هایی که متعلق به خودش است، چسبانده بود.پژوهشگران کتابخانه در ماه ژوئن 2006، بعد از آنکه یک کتابخوان دیگر به آنها خبر داد که صفحه‌هایی از یکی از کتاب‌ها کنده شده است، به کارآگاه تبدیل شدند. تحقیقات دقیق کارشناسان، صحت حرف این کتابخوان را ثابت کرد و بعد عملیات وسیعی درباره آنکه چه کسی مرتکب این کار شده و اینکه چه کتاب‌های دیگری هم به همین سرنوشت دچار شده‌اند، آغاز شد.کارشناسان با استفاده از سیستم بایگانی الکترونیک، تمام کسانی که این کتاب را قرض گرفته بودند، پیدا کردند و بعد آثار دیگری را هم که همین افراد از کتابخانه بیرون آورده بودند، مورد تحقیق قرار دادند. آنها متوجه شدند بخش‌هایی از کتاب‌ها که همان دوره را به تفصیل شرح می‌دهد و درباره روابط اروپاییان با منطقه‌ای است که سوریه امروزی تا بنگلادش را در برمی‌گیرد نیز از کتاب‌های دیگر جدا شده است. ارزش بعضی از صفحه‌ها به 32 هزار پوند می‌رسد.آنها متوجه شدند که فرهاد 842 کتاب قرض گرفته و به 150 کتاب خساراتی وارد شده است. بعضی از صفحه‌ها پیدا شدند اما بسیاری از آنها برای همیشه گم شده‌اند.کتابخانه نامه‌ای به فرهاد نوشت که در آن زمان رئیس بنیاد میراث ایران در لندن بود. او این بنیاد را از سال 1995 برای حفظ و ترویج فرهنگ ایرانی تاسیس کرده بود. او در جواب نوشت که اطلاعی درباره خسارات وارده به کتاب‌ها ندارد. به همین علت کتابخانه ملی تصمیم گرفت به پلیس مراجعه کند و داستان تحقیقات خود را شرح دهد.گاردین به نقل از کریستین جنسن می‌نویسد: فرهاد نمونه بارزی از خوانندگان کتاب‌های ما است. او اطلاعات عمیقی در این زمینه دارد و از نظر من این جرمش را سنگین‌تر می‌کند، چون او اهمیت چیزی را که نابود کرد می‌دانست. او در پوشش یک محقق و با هدف دزدی آثار تاریخی، از اعتماد ما سوء استفاده کرد. 

**منبع:اعتماد ملی(87/9/3)